Isnin, 22 Mac 2010

GAMBARAN SYURGA

Assalamualaikum…w.b.t


Hari ini saya ingin k0ngsikan bersama anda catatan yang dipetik dari buku karya misbah em majidy yang bertajuk kisah cinta di dalam al quran mengenai gambaran syurga agar kita dapat bersama-sama menyemai rasa cinta terhadap kehidupan di akhirat yang kekal abadi.Buku ingin sangat menarik untuk dibaca memandangkan ia menceritakan kelebihan cinta kepada makluk dan yang paling utama cinta kita kepada ALLAH s.w.t. Sem0ga kita termasuk dalam kalangan hambanya yang beruntung insyaALLAH…….


( SETIAP MANUSIA PASTI AKAN MENGHADAPI SAAT KEMATIAN!!!)

Gambaran syurga


Dalam sebuah riwayat diceritakan : Tingkat paling rendah daripada syuga ALLAH yang dipersiap untuk umat nabi Muhamad s.a.w adalah sepert istana nabi Sulaiman a.s. itupun seratus kali jauh lebih megah dan lebih indah dibangdingkan istana nabi Sulaiman a.s, Kerana syurga adalah kampung kenikmatan abadi.Kenikmatan di dalamnya adalah kekal abadi, dalam syurga tidak ada matahari, tidak ada udara dingin, tidak ada awan dan petir , tidak ada rasa letih mahupun bosan,tidak ada kerja mahupun kekeruhan hidup. Berdasarkan Firman ALLAH dalam surah az-zukhuf, ayat 70-73:

“(Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka): "Masuklah kamu ke dalam Syurga bersama-sama isteri-isteri kamu (yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan".
Diedarkan kepada mereka pinggan-pinggan besar dan piala-piala dari emas; dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta di pandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): "Kamu adalah tetap kekal di dalamnya".
Dan (dikatakan lagi kepada mereka): "Inilah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan".
"Kamu beroleh di dalamnya berbagai jenis buah-buahan, untuk kamu makan daripadanya"



( kehidupan dunia adalah sementara, semuanya bakal lenyap menjelangnya KIAMAT)

Dalam firmannya yang lain dinyatakan dalam surah al-waqiah ayat 12-40 yang bermaksud :

Berada dalam syurga kenikmatan .Segolongan besar dari 0rang-0rang terdahulu dan seg0l0ngan kecil dari 0rang-0rang terkemudian.Mereka berada di atas dipan yang bertatahkan emas dan permata , seraya bertelekan diatasnya berhadap-hadapan.Mereka dikelilingi anak muda yang tetap muda , denagn membawa gelas, cerek dan gelas berisi minuman yang diambil dari air yang mengalir , mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk, dan buah-buahan dari apa yang mereka pilih, dan daging burung daripada apa yang mereka inginkaN .Dan (Didalam syurga itu ada bidadari yang bermata cerah , laksana mutiara yang tersimpan baik.Sebagai balasan bagi apa yang telah mereka kerjakan .Mereka tidak mendenagr di dalamnya perkataan yang sia-sia dan tidak pula perkataan yang menimbi]ulkan d0sa , akan tetapi mereka mendengar ucapan salam. Dan g0l0ngan kanan , alangkah bahagianya g0l0ngan kanan ini.Berada diantara p0h0n bidara yang idak berduri , dahan p0h0n pisang yang bersusun-susun ( buahnya), dan naunagn yang terbentang luas, dan air yang tercurah , Dan buah-buahan yang banyak , yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya, dan bantal-bantal yang tebal lagi empuk . sesungguhnya Kami ciptakan mereka (bidadari-bidadari )secara lansung , dan kami jadikan mereka gadis-gadis perawan , penuh cinta lagi sebaya umurnya, Kami ciptakan mereka untuk g0l0ngan kanan , iaitu seg0l0nagn besar dari 0rang-0rang terdahulu , dan seg0l0ngana besar pula dari 0rang-0rang yang kemudian . “


Dikatakan di dalam syurga para nabi menjadi ketua syurga . Kesedihan di dalamnya dihapuskan .Tetamu syurga akan dimuliakan dengan pengh0rmatan terbaik .Kenikmatannya abadi . Keperluan di dalamnya disediakan .Para bidadari sangat cantik menawan .Para pelayan di dalamnya sangat patuh dan sangat berdedikasi dalam memberikan layanan .Istana- istana di dalamnya megah .MASYAALLAH nikmatnya..

Maka Untuk siapakan syurga itu????

Nikmat syurga diberikan kepada mereka yang tidak menyekutukan ALLAH dengan sesuatu selain diriNYA.Oleh yang demikan kita hendaklah ikhlas dalam menyembah ALLAH S.W.T . Jika tergelincir melakukan kemaksiatan kita hendaklah segera bertaubat , mem0h0n keampunanNYA tidak mengharapkan keinginan kepada sesuatu selain diriNYA. Mereka itulah sebenarnya para kekasih ALLAH dan akan ditempatkan di syurga FirdausNYA.Hebat bukan??????????dan yang paling hebat sekali di syurga Firdaus itu terdapat 4 sungai:

1.sungai daripada air yang tidak berubah rasa dan baunya
2.sungai daripada air susu yang tidak berubah rasa dan baunya
3.sungai daripada khamar ( arak) yang tidak berubah rasa dan baunya
4.sungai daripada madu yang disaring.


(NIKMAT DI DUNIA HANYALAH FATAM0RGANA)

Saya menasihati diri saya sendiri agar sentiasa ingat bahawa kehidupan di dunia ini adalah sementarA.... Kita ada tanggungjawab yang mesti dilaksanakan …Ingatlah kehidupan akhirat kekal abadi..Sanggupkah kita terjemus ke lembah NERAKA YANG PENUH AZAB SIKSAAN PEDIH bertahun-tahun lamanya atau selamanya lantaran kes0mb0ngan kita terhadap pencipta kita ALLAH S.W.T…REnung-renungkanlah… ^__^

Tiada ulasan:

love me? tinggalkan jejak pas follow tau..so tat cik starzz ley follow korunk balik ye