Selasa, 6 September 2011

ipta ke ipts ?




HURM..sejak akhir3 ni pening memikirkan course yang bakal diambil untuk ijazah sarjana muda...sebab..... sejak kecil saya bercita-cita untuk berhidmat di hospital dan klinik....tak semestinya jadi doktor, jadi ahli fisioterapi ke....pharmacy ke..... pembantu perubatan ke...huuu..x kisah ..sebab saya suka environment tu...Bidang perubatan memang busy, susah nak dapat cuti...tapi ia suatu kepuasan sebab saya dapat 'berhidmat"... Tapi ALLAH yag mencipta saya dan segala apa yang ada di langit dan dibumi tahu apa yang terbaik buat saya..ALLAH tempatkan saya di bidang sains biomolekul...ALHAMDULILLAH..

MAKANYA, atas minat yang mendalam saya, abah cadangkan saya futher study di indonesia dalam bidang farmasi.Mula3 saya aggap ini merupakan cadangan terbaik..tapi....saya tak nak berjauhan dengan keluarga, then saya apply kolej mahsa dalam bidang fisioterapi....cal sana sini.. intake untuk september dah ditutup, kena tunggu bulan januari untuk apply...ok...mungkin ini bukan yang terbaik untuk saya....

KEMUDIAN, saya minta pendapat abang faizal (sepupu) yang sekarang menjadi lecturer di sebuah IPTA..ok...beliau tak galakkan saya masuk IPTS...sebab bukan sahaja bayaran yang mahal, tapi apabila kita ditemuduga kelak...IPTS, tidak dipandang sangat, maka susah untuk dapat kerja..Mahasiswa UITM berada dalam list tertinggi diterima bekerja..

SENIOR, oleh kerana saya memang tak tahu lansung apa kelebihan course "biomolekul science dan peluang kerjayanya, saya bertanya pada senior Farhan Roslan, beliau menerangkan yang kami berpeluang menjadi Scientist,reseacher, pegawai sains, regulator, mostly yg melibatkan kerja melibatkan biology boleh masuk..MENARIK!...takde la teruk sangat course ni kan...

SELAIN TU, 

"Graduates of this programme will have employment opportuinities as Researcher and Development executive, Production executives and Marketing executives in biotechnology firms and bio-product manufacturers. They can also be project managers, research officers and executives in the government and private sectors that deal with biotechnology and biological sciences.Graduates also opt to be bio-entrepreneurs and set up their own business using the generic skills and knowledge gained."

KESIMPULANNYA, saya redha..mungkin ini yang terbaik untuk saya 
mulai hari ini, saya bersedia untuk jadi best student


 Bachelor of Science (Hons) Biomolecule SciencE 
uitm shah alam
^__^

1 ulasan:

Unknown berkata...

salam. saya cari entry BIOMOLEKUL. then jumpa blog ni. membantu sgt. thanks. boleh share something tak? dulu masuk matrik ke? pngk minimum untuk amik biomolekul ni brp ye?

love me? tinggalkan jejak pas follow tau..so tat cik starzz ley follow korunk balik ye