Jumaat, 26 November 2010

BERTUNANG TANPA SEDAR ?


apa itu pertunangan?
Percaya atau x, kita boleh berTUNANG tanpa sedar??



Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri.


Eh, itu memang normal bukan?


Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:-
pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan.
Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.




Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"
"Kahwinlah dengan kita bila2"


Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang.
Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.




Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.
Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.


selalunya cincin diberi sebagai tanda pertunangan


Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam.
Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.
Persoalan ialah bila Ibu bapa xde.


Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak.


Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc
dia sudah dianggap bertunang.
Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin),perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.


Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar??


Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.
Sumber: Faina989

6 ulasan:

CiK QiQi berkata...

keh3..qiqi xpe...lagi ske ade..kah333333

Far8 budak baik berkata...

ayoookkkkk tak tahuuu ;D

~terataibungaindah~ berkata...

entry yg bagus...adat dah mengaburi hukum..mmm~

cik_starzz berkata...

cik qiqi :hee... mesti da ade ni
Far8 budak baik :x tau...x tau..
terataibungaindah~: btl 2..kt luar sane agk3 mst ade kes betunang ngn 4 0rg skl.. :)

Tanpa Nama berkata...

so kite ni dh tunang lh kn3..

cik_starzz berkata...

spe awk??sye mmg da bertunang pn..heeee.. :))

love me? tinggalkan jejak pas follow tau..so tat cik starzz ley follow korunk balik ye