Khamis, 21 Mac 2013

Menuju kasih illahi





Merenung jauh ke dasar hati..sungguh perit ujian itu….luka di hati tak siapa yang tahu..kekalutan  di jiwa Zinnirah cuba disembunyikan dengan senyuman dan gelak tawa yang ternyata dibuat-buat….

Arggghhh…

Dalam keresahan dia mengeluh…Agak perit ujian kali ini….
“inna lillahi wa inna ilaihi rajiun” kalimah yang sentiasa bermain difikiran…sungguh dia tahu ujian keperitan itu lumrah kehidupan yang sementara.Sungguh dari ALLAH kami datang kepadanya jua kami akan kembali

“ujian tanda ALLAH sayang, beruntunglah bagi mereka yang sabar ” kata-kata kak Laila bermain difikiran..” sungguh kita hanya hamba layak diuji” sambungnya lagi..
Kata-kata semangat itu sengaja diulang ulang ke dalam minda untuk menenangkan kembali fikiran yang tadinya kusut..”Ya aku insan terpilih hari ini..ALLAH sayang padaku, inshaa ALLAH”..

Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. Dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya). 
surah al imran ayat 186 

Jiwanya kembali tenang, lantas bergegas menyiapkan segala tugasan yang telah diamanahkan.Sem ini   agak berat baginya.Masakan tidak, agak “busy” dengan “Final Year Project” tambahan pula dengan tugasan luar yang agak mencabar serta memerlukan komitmen yang agak tinggi..”ALLAH…tiada kekuatan melainkan dariMU semata” getus hatinya..Dengan keazaman yang ada untuk mencapai cita-cita langkah itu mesti diteruskan jua..

Pernah ditanya apakah matlamatnya dalam hidup ..dengan tenang dia menjawab…untuk bertemu ALLAH dengan jiwa yang bersih mengharap redha dan cintaNYA…ya, matlamat itu bukan semudah yang diperkatakan…pelbagai onak duri dan ranjau berliku perlu ditempuh sebagai tapisan dari ALLAH..

Tapisan itu berjalan setiap hari….maka untuk meraih redhaNYA perlulah berusaha mentaati segala perintahNYA dan meninggalkan segala laranganNYA….Walaupun kadang-kala ujian itu menyebabkan jiwa hamba tergelincir ke lembah dosa..selagi ada masa, masih sempat untuk perbetulkan segala kesilapan..”Ya..masa masih ada…hargailah masa anda!” ..Hatinya menjerit bagaikan mahu melepaskan sesuatu dari cengkaman kekalutan jiwa..


Jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi….matanya masih segar..inilah masa yang terbaik untuk muhasabah diri…sungguh dia malu..dia malu apabila memikirkan detik pertemuannya dengan ALLAH kelak ….Pencipta yang amat dia rindukan….entah mengapa dia begitu khuatir yang ujian kali ini mungkin akan membuatkannya jauh dari redha ALLAH….astagfirullahalazim!.... ALLAH maha pengampun!!…..

Selangkah demi selangkah…begitu hikmah ALLAH mentarbiah dirinya..Dia sedar tanpa ALLAH siapalah dia…hanya insan hina yang tak punya apa-apa..malah sejak dari bangku sekolah lagi dia seringkali jadi bahan ejekan..Kini suasana ternyata berbeza…benarlah firmanNYA “setiap dari kesusahan itu ada kemudahan”..Dia sendiri tak pernah menyangka akan berada di kemuncak ini..Namun di tahap mana pun dia berada, semuanya hanyalah ujian belaka…kesusahan suatu ujian..kesenangan juga suatu ujian..

Dia teringat pada kisah nabi Ayyub alihissalam..pada awalnya baginda diuji dengan kesenangan harta serta anak-anak…Namun baginda tetap mengingati ALLAH serta mengerjakan solat..Kemudian Iblis laknatullah telah memohon kepada ALLAH untuk menguji baginda dengan penderitaan sehingga diceritakan, segala harta benda telah binasa, dipulaukan oleh kaum kerabat, kesemua anaknya mati serta dihinggapi penyakit misteri yang menyebabkan baginda hanya mampu terlantar di pembaringan..ALLAH…Namun baginda tetap utuh mengingati ALLAH siang dan malam….betapa hebatnya tahap kesabaran baginda…subhanALLAH..

“HAH” sergah Farhana, teman sekuliahnya “Jauh termenung, sedang memikirkan buah hati kah?” guraunya lagi. “Ish Hana ni, bukan Hana tak kenal  Irah, takda maknanya”..Jawab Zinnirah ringkas. “Bukan apa, jauh irah termenung….macam ada sesuatu yang tak kena ja”..tanya Farhana lagi “Takda apa-apa kak Hana ku sayang..Irah  hanya memikirkan masa depan “ jawab Irah sambil tersenyum..

Sejujurnya dia amat mengagumi kak Hana, seniornya di universiti  ini yang banyak memberi tunjuk ajar serta pengalaman yang berguna  dalam menjalani hari sebagai seorang pelajar.Kak Hana seorang yang hebat dalam berkata-kata.Hebatnya dia setiap kali dia bersuara , kata-katanya bukan sahaja  seolah-olah menusuk ke dalam kalbu, malah ada diantara pendengar yang tak semena-mena  mengalirkan air mata..

Bersambung.......
 tiada kena mengena antara yang hidup ataupun yang sudah meninggal dunia
< created by NURAZIELA HUMAIRA>

Tiada ulasan:

love me? tinggalkan jejak pas follow tau..so tat cik starzz ley follow korunk balik ye